website logo
Kennisbank > Security > Spam

Spam

Definitie: Spam is het versturen van ongevraagde, vaak massaal verzonden e-mailberichten, meestal met het doel te adverteren of persoonlijke informatie te verkrijgen.

Wat is spam?

Spam zijn de ongewenste reclamefolders in je brievenbus, maar dan in je e-mail inbox. Het zijn ongevraagde berichten, vaak met een commerciële insteek, verzonden naar een grote groep ontvangers in de hoop op aandacht of actie. Van reclames tot pogingen tot fraude, spam kan variëren in inhoud, maar het doel is vaak hetzelfde: de ontvanger iets laten doen, zoals klikken op een link of het kopen van een product.

De impact van spam

Spam is niet alleen vervelend, maar kan ook schadelijk zijn. Het zorgt voor gevulde en overbelaste inboxen en kan zelfs gebruikt worden als doorgeefluik voor malware en phishing-aanvallen. En, helaas, is het niet gemakkelijk om de spam volledig te filteren en verwijderen.

Spam bestrijden

Maar, gelukkig zijn er wel mogelijkheden om de hoeveelheid spam die je ontvangt te verminderen. Dit kan door het gebruik van spamfilters, het niet openbaar maken van je e-mailadres en het voorzichtig omgaan met inschrijven op nieuwsbrieven. En, het allerbelangrijkste reageer ook nooit op spam! Daarnaast bieden ook veel e-maildiensten internetbeveiligingspakketten en spamdetectiemogelijkheden.

Bovendien hebben verschillende landen een wetgeving ingevoerd om de verspreiding van de spam tegen te gaan. Deze wetten zorgen ervoor dat de verzenders van commerciële e-mails toestemming hebben van de ontvanger en dat de berichten een duidelijke mogelijkheid bieden om uit te schrijven.

Spam herkennen

Maar hoe herken je spam nou eigenlijk? De spam e-mails kunnen verleidelijke onderwerplijnen hebben, zoals beloften over het winnen van geld. Maar ook dringende waarschuwingen of exclusieve aanbiedingen. Vaak bevatten deze berichten algemene begroetingen, spelfouten of vreemd geformuleerde zinnen. Door alert te blijven op deze kenmerken, kun je spam sneller detecteren en vermijden dat je op de verkeerde links klikt of per ongeluk persoonlijke informatie deelt.

Spam in sociale media

Naast e-mail spam is er ook een groeiend probleem op de sociale mediaplatformen. Hier verschijnt spam in de vorm van ongewenste berichten, reacties of posts die vaak leiden naar frauduleuze websites. Hoe je dit kan voorkomen? Door je privacy-instellingen regelmatig te controleren en goed te checken welke personen jou berichten kunnen sturen. Zo minimaliseer je de hoeveelheid spam die je ontvangt. En, net zoals bij e-mail, is het belangrijk om niet te reageren op spam-achtige content.

Professionele hulp bij:

  • Cloud services
  • Systeembeheer
  • Beveiliging
  • Netwerken
  • Administratiesystemen
  • WiFi-netwerken
Offerte aanvragen

Categorieën

Security

Gerelateerde artikelen

;
Spam
Met kennis en ervaring lossen wij je problemen op

Het team van Mida IT Service beschikt over de juiste kennis en ervaring om jouw problemen op te lossen. Zo kun jij je bezighouden met datgene waar je goed in bent terwijl wij je problemen oplossen. Bekijk alle diensten of vraag naar de mogelijkheden voor ICT diensten op maat.

Contact Offerte aanvragen

Waarom Mida It Service?

Systeembeheer

Systeembeheer

Opzoek naar een systeembeheerder, maar je wilt geen onverwachte kosten? Daarom doen wij het volledige systeembeheer vanaf € 1.65 per werkplek per dag!

Systeembeheer

Netwerken

Ook helpen wij graag bij het installeren en de inrichting van jouw netwerk helemaal op maat. Firewalls, Wi-FI netwerken en switches beheren? Geen probleem!

Systeembeheer

Security

IT-beveiliging is in deze tijd belangrijker dan ooit. Daarom zijn wij er om ervoor te zorgen dat jouw omgeving zo veilig mogelijk is!

Systeembeheer

Cloud

Altijd bij je data en software kunnen? Bereikbaarheid is tegenwoordig van groot belang. Daardoor kiezen veel bedrijven voor het werken in de Cloud!

Systeembeheer

Backup

Bij verlies van data door bijvoorbeeld een mallware uitbraak of brand is een goede backup cruciaal. Je wilt niet dat je data verloren raakt in zo'n situatie.

Recente reviews

Schildersbedrijf De Kleermaeker
Proactieve meedenkers

“ Mida IT denkt proactief mee over goede en efficiënte oplossingen, begeleidt het vakkundig en heeft altijd een oplossing voor IT-problemen. Wanneer we bellen en het kan niet telefonisch opgelost worden komt Mida IT binnen een mum van tijd langs om ... ”


- Rick de Kleermaeker
Direct Klantcontact
Het beheer van ons callcenter

“ Betrokken, bereikbaar en flexibel: dát kenmerkt het team van Mida IT Service. Door de jarenlange en goede samenwerking is het team een waardevol verlengstuk van onze organisatie. Het team levert een essentiële bijdrage aan de continuïteit van onze... ”


- Aaltje Cornelies
CCC Bedrijfskleding
Verhuizing naar onze nieuwe locatie

“ In 2018 zijn wij verhuist naar onze locatie aan de Pieter Calandweg. Mida heeft toen dit kantoor voorzien van een nieuw computer netwerk en beheert deze sindsdien. Dankzij hun halen wij elke dag het maximale uit onze systemen, waardoor we onze kla... ”


- Coen Gazendam

Termen per categorie

Op zoek naar meer informatie over ICT gerelateerde begrippen? Maak hieronder een keuze.